Kočenje

Da biste usporili vozilo morate pritisnuti desnom nogom papučicu kočnice. Papučica kočnice djeluje kao poluga i njome pritisnemo glavni kočioni cilindar preko kojega pomoću kočione tekućine koja se nalazi u kočionim crijevima djelujemo na kočione cilindre na svakom kotaču.

Prilikom kočenja nožnom kočnicom kočimo na sva četiri kotača.

Prilikom kočenja ručnom kočnicom kočimo samo na zadnje kotače. Ovdje najčešće nije prijenos sile povlačenja ručice ručne kočnice preko kočione tekućine već preko sajle koja je pričvršćena na zadnji dio ručice ručne kočnice. To je veoma važno znati, jer je to potpuno neovisni sustav kočenja. U slučaju da ostanemo bez kočione tekućine u sistemu kočenja uvijek možemo zaustaviti auto ručnom kočnicom.

Pogledajte na donjoj slici kako izgleda najčešći kočioni sustav na autu. Pogledajte na koji način je izvedeno kočenje nožnom kočnicom, a na koji način kočenje ručnom kočnicom.





Najčešći kočioni sustav na autu



Kočenje nožnom kočnicom i motorom

Želite li usporiti auto morate maknuti desnu nogu sa gasa i pritisnuti kočnicu. Čim pustimo gas auto počne usporavati zbog inercije, raznih sila koje djeluju na vozilo i motora kojemu više ne dajemo gasom gorivo, a klipovi u cilindrima motora i dalje stvaraju kompresiju, tj otpor.

Inercija ili tromost je jedno od osnovnih osobina svih čestica u svemiru koje imaju masu, tj. masa je mjera inercije tijela. Ta se osobina manifestira kao opiranje tijela promjeni stanja kretanja, što je izrečeno prvim Newtonovim zakonom.
U osnovi, to znači da bi se tijelu promijenio intenzitet brzine i/ili smjer brzine, na to tijelo mora djelovati sila. Uočimo da za promjenu smjera kretanja nije potrebna i promjena intenziteta brzine. Opiranje promjeni stanja kretanja očituje se u pojavi inercijalne sile koju tijelo "osjeća" prilikom ubrzavanja i/ili prilikom kretanja po nepravolinijskoj putanji.
Dobar ilustrativni primjer za slučaj promjene intenziteta brzine je vožnja u automobilu. Svi znaju iz iskustva da prilikom ubrzavanja u vožnji sjedalo pritišće na naša leđa, kao da nas nešto vuče prema natrag, dok prilikom usporavanja nastavljamo s kretanjem prema vjetrobranskom staklu, kao da nas nešto vuče prema naprijed. Efekt je izraženiji što je veća masa tijela i/ili promjena brzine, tj. ubrzanje.

Kočnicu pritisnete blago i prema potrebi. Kočite i usporavate auto bez pritiskanja papučice spojke. Na taj način kočite i motorom. Broj okretaja motora se smanjuje. Možete kočiti sve do minimalnog okretaja motora. Nakon toga morate pritisnuti papučicu spojke i promijeniti u niži stupanj prijenosa. Dignete papučicu spojke i nastavite voziti u nižem stupnju prijenosa, a da pritom ne mičete nogu sa kočnice. Ponavljajte postupak sve do druge brzine. U drugoj brzini se zaustavite.

Instruktori vožnje imaju izreku: Kako po stepenicama gore, tako po stepenicama dolje ! Drugim riječima kako ste ubrzavali gasom i mijenjali brzine prema gore, tako kočite i usporavate kočnicom i mijenjajte brzine prema dolje. Teže je početniku u vožnji pravilno kočiti nego pravilno ubrzati zbog manjka informacija koje auto pruža.

Nekada prilikom intenzivnijeg kočenja nemate vremena kočiti motorom. Ipak pokušajte da nikada prvo ne pritisnete papučicu spojke. U protivnom auto može i ubrzati. Gubi se finoća kočenja.

Savjet: prilikom kočenja kočite prvo jače, pa onda popuštajte kočnicu. Zustavljate se zapravo popuštajući kočnicu. Na taj način se neće akumulirati sila kretanja, odnosno zaustavljanja u jednu točku i nećemo imati grubo zaustavljanje.

Zašto iskusniji vozači stave u ler, odnosno ručicu mjenjača brzina stave u neutralni položaj i tek onda koče i zaustave se u leru ? Nije greška, ali početnicima u vožnji se ne preporuča. Vi morate znati i kočiti motorom, tj. mijenjati brzine prema nižoj. Kasnije ćete izgraditi svoj stil vožnje ! Iskusniji vozači znaju kočiti motorom kad imaju potrebu (skliska cesta, nagla promjena brzine kretanja i sl.) ! A i ne zaboravite da ste u autoškoli obvezni kočiti na taj način, jer ispitivaču na ispitu iz vožnje morate pokazati da znate kočiti na ispravan način.

Najčešće pogreške

- Prilikom kočenja prvo pritiskaju papučicu spojke

- Prilikom kočenja ne uspore dovoljno i preuranjeno stavljaju u niži stupanj prijenosa

- Prilikom kočenja ne dižu papučicu spojke i ne koče motorom

- Prilikom kočenja koče prvo blago pa oštro, zaustavljaju se klanjanjem prema vjetrobranskom staklu

- Prilikom kočenja promijene u nižu brzinu dignu papučicu spojke i dignu nogu sa papučice kočnice, prebace je na gas potpuno nepotrebno

Dodajte komentar

* Obvezne informacije
10000
Primi i povuci fotke (max 3)
Captcha Image

Komentari

Još nema komentara. Budite prvi !