Aktivna zaštita
Sigurnosne značajke kojima je svojstveno aktivno djelovanje s ciljem izbjegavanja nesreća (obično posredstvom senzora), npr. ABS ili ESP.
Sigurnosne značajke kojima je svojstveno aktivno djelovanje s ciljem izbjegavanja nesreća (obično posredstvom senzora), npr. ABS ili ESP.
Automatski prijenosni sustavi koji mijenjaju prijenosne stupnjeve, a da vozač ne mora uključivati spojku. Automatski mjenjač samostalno preuzima odabir prijenosa i mijenjanje brzina prijenosa pomoću različitih parametara koje određuje vozač (gas, brzina itd.). Sljedeće brzine tvore automatski mjenjač i mogu se namjestiti polugom za odabir: P - parkirni zapor; R - vožnja unatrag; N - neutralno; D - stalan položaj za vožnju unaprijed; 3 - položaj za "brdovite" ceste; 2 - položaj za planinske ceste; 1 - položaj za strme planinske ceste.
Amortiziraju vibracije vozila koje nastaju uslijed neravnina na podlozi i time povećavaju komfor i sigurnost vožnje: skraćuju put kočenja, sprječavaju prijevremeno trošenje guma i osiguravaju optimalnu trakciju.
Asistencija kočenja prilikom naglog kočenja povećava silu kočenja. U opasnim situacijama većina vozača koči pravovremeno, ali ne i s dovoljnom silom kočenja koja bi osigurala maksimalno kočenje. Kod nagle uporabe papučice kočnice stoga se aktivira asistencija kočenja te u suradnji s ABS-om povećava učinak kočenja. To skraćuje put kočenja.
Aktivni nasloni za glavu su djelotvorni isključivo pri sudaru straga. Pri udaru straga se gornji dio tijela inercijom utiskuje u sjedalo vozila. Preko ploče smještene u visini leđa i preklopne poluge se taj pokret koristi da bi se naslon za glavu automatski doveo prema naprijed i time smanjio razmak između glave i naslona. Na taj način se sprječava preveliko rastezanje vratne kralježnice i smanjuje se rizik od ozljeđivanja. Budući da je sustav reverzibilan, nakon njegova aktiviranja nema dodatnih troškova popravka.
Automatska regulacija razmaka. Automatska regulacija razmaka je proširenje sustava za regulaciju brzine s radarskim senzorom i skrbi, unutar određenih granica sustava, za pravilan razmak prema vozilu ispred - automatski:
Ako se vozilo približava nekom sporijem vozilu, automatska regulacija razmaka usporava na brzinu tog vozila i drži razmak koji je vozač prethodno odabrao. I onda kad se neko vozilo ubacuje ispred brzina se smanjuje na njegov nivo. Kad vozilo koje vozi ispred napusti voznu traku, vozilo ponovno ubrzava na željenu brzinu. Automatska regulacija razmaka time pridonosi kako povećanom komforu vožnje tako i većem stupnju sigurnosti. Odgovornost ipak ostaje na vozaču.
U tu svrhu jedan radarski senzor stalno nadzire područje do 180 metara ispred vozila. Mjeri se ne samo razmak nego i brzina približavanja vozilu koje vozi ispred. Kad je razmak manji od sigurnog automatska regulacija razmaka usporava zahvatom u managementu motora, a po potrebi i na kočnici. Ako nephodno usporenje prekorači 30 posto maksimalnog usporenja, od vozača se traži da nagazi kočnicu.
I onda kad je regulacija razmaka uključena nadzor brzine i razmaka prema vozilu ispred ostaje u odgovornosti vozača. Automatska regulacija razmaka ne reagira na statične prepreke niti vozila koja dolaze iz drugog smjera. Ona se ne smije koristiti na cestama sa puno zavoja i u teškim vremenskim uvjetima, poput magle, klizavosti ili jake kiše.
Za danas uobičajene motore jakog okretnog momenta sustav regulacije proklizavanja pogona (ASR) nudi više komfora i sigurnosti, posebice na različito prianjajućem ili skliskom kolniku. Sustav regulacije proklizavanja pogona omogućuje postupke kretanja i ubrzavanja pri svakoj brzini bez proklizavanja kotača ili bočnog pomaka.
Sustav regulacije proklizavanja pogona funkcionira samo zajedno sa elektroničkom papučicom gasa (E-Gas) i koristi se senzorima broja okretaja kotača koji pripadaju sustavu protiv blokiranja kotača (ABS). Ako se na nekom pogonskom kotaču utvrdi iznenadan porast broja okretaja (proklizavanje), sustav vrši zahvat u upravljanju motorom, smanjuje snagu motora i sprječava taj efekt.
Regulacija proklizavanja pogona osigurava vuču i stabilnost u vožnji tijekom faze ubrzavanja pri svakoj brzini i time podržava aktivnu sigurnost. Dodatno to smanjuje trošenje guma. Da je regulacija proklizavanja pogona aktivna pokazuje se treperenjem kontrolne lampice u kombiinstrumentu, u rad uključuje i elektroničku blokadu diferencijala (EDS) i sastavni je dio elektroničkog programa stabilnosti (ESP). Deaktiviranje sustava regulacije proklizavanja pogona je moguće preko ESP-Schalter prekidača.
Break Assistance System. Sistem za pomoć pri kočenju koji ''prepoznaje'' situaciju, te dozira kočenje po potrebi; koći li vozač prejako, oduzimanjem, a koči li vozač preslabo, dodavanjem sile kočenja.
Kod bi-ksenonskih glavnih svjetala ksenonski se sustav koristi i za kratko svjetlo. Pritom prebacivanje sa kratkog na dugo svjetlo iznosi 12 milisekunde i odvija se kontinuirano. Prijelaz je stoga mekan i ugodan oku. Prebacivanje sa kratkog na dugo svjetlo odvija se pomicanjem elektromagnetski upravljanog zaslona u glavnom svjetlu.
Metil-ester iz biljnog (PME) ili repinog ulja (RME) su alternativa goriva dizelu i proizvode se esterizacijom biljnog ulja. To se gorivo može koristiti u dizel-motorima najnovije generacije. Uporabom bio-dizela može se neznatno smanjiti snaga motora kao i neznatno povećati potrošnja goriva. Bio-dizel je biološki lako razgradiv te se može koristiti zimi samo do -10 C.
Sprječavaju bočna oštećenja vozila uzrokovana od strane trećih osoba (npr. prilikom parkiranja).
Važno su poboljšanje sigurnosti u pogledu bočnog sudara. Većinom su integrirani u naslonima sjedala te se, poput prednjih zračnih jastuka, aktiviraju preko zajedničke elektroničke centralne jedinice prilikom bočnog sudara.
Prefiks "Bi" potiče iz latinskog i znači "dva". Dodatak "Biturbo" ukazuje na to da su ugrađena dva turbopunjača na ispušne plinove (kod V-motora jedan za svaki red cilindara). Vozač profitira od povećanog okretnog momenta u donjem području, više snage u gornjem području i boljeg ponašanja motora.
Bluetooth stvara uvjete za bežično povezivanje različitih prenosivih uređaja kao što su mobilni telefoni, prijenosna računala ili dlanovnici (PDA). Veza se ostvaruje kao radioveza između jedinica odašiljača i prijamnika uređaja. Prijenos podataka se odvija na frekvenciji od 2,4 GHz (Gigahertz), koja se može koristiti u cijelom svijetu bez licence, sa količinom transfera podataka do jednog megabita po sekundi. Snaga odašiljanja sučelja iznosi jedan Watt. Time se daju premostiti udaljenosti od okruglo deset metara, dakle dovoljno da se pojedini uređaji ubuduće umreže unutar vozila. Mala snaga odašiljanja ne služi samo sigurnosti nego s jedne strane sprječava "prisluškivanje", a s druge strane je imuna na smetnje uzrokovane elektromagnetskim zračenjem. Za zaštitu od prisluškivanja prijenosa podataka svaki Bluetooth-uređaj dobiva svoj tzv. "profil". Taj profil se sastoji od brojčane oznake, za koju se u cijelom svijetu garantira da postoji samo jedna, pomoću koje se identificiraju uređaji koji bi trebali međusobno komunicirati. Za dodatnu zaštitu prilikom prijenosa podataka skrbi šifra s jednim 128-bitnim ključem, koji se u svakom postupku iznova generira.
Automobili bez krova, tj. s platnenim ili metalnim krovom koji se može privremeno ukloniti.
Količina ugljičnog dioksida u ispušnim plinovima vozila.
Sustav izravnog ubrizgavanja dizela koji održava stalan tlak cijelim gorivnim vodom. Elektronika motora podešava tlak i vrijeme ubrizgavanja prema brzini vrtnje i opterećenju motora.
Continuously Variable Transmission. Stalno promjenjiv prijenos. Prijenosni omjer mijenja se progresivno, a ne u koracima kao kod ručnog mjenjača. Taj sustav rabi v-remen.
Značajan komfor i sigurnosno obilježje predstavlja centralno za- i otključavanje vrata, ponekad i poklopca prtljažnika te poklopca spremnika za gorivo. Takvim ključem se pouzdano zatvaraju sva vrata. Dolazi s daljinskim upravljanjem.
Automatski klima-uređaj koji automatski stvara i zadržava željenu temperaturu. Ona automatski mijenja temperaturu ispuha kao i broj okretaja ventilatora (količina zraka) te usmjeravanje zraka. Uređaj prepoznaje i jako sunčevu toplinu. Time ručno namještanje klima-uređaja postaje nepotrebno.
Ispitivanja otpornosti vozila na sudare prilikom razvijanja novih vozila služi za spoznavanje optimalne zaštite putnika. Pritom je cilj kako poboljšati sigurnost putnika u vozilu smanjenjem sila koje nastaju prilikom sudara tako i smanjiti opasnost ozljedivanja sudionika u nesreci koji nisu u vozilu (pješaka npr.). Primjer: Euro-NCAP-ispitivanje otpornosti vozila na sudare (program u kojem se ispituju vozila u bocnim i frontalnim sudarima uzimajuci u obzir sigurnost djece i pješaka.
Double OverHead Camshafts, tip motora u kojem svaka glava cilindra ima dvije bregaaste osovine; jedna upravlja usisnim, a druga ispusnim ventilima.
Dio prijenosnog sustava smješten između mjenjača i kotača. Diferencijal omogućuje različitu brzinu vrtnje lijevog i desnog kotača ili prednje i stražnje osovine kako kotači ne bi proklizavali.
Kod disk kočnice kočiona čeljust s tarnim pločama s obje strane obuhvaća disk kočnice. Ova se kočnica razlikuje od kočnice s bubnjem po kompaktnim mjerama, neznatnoj težini, ravnomjernom djelovanju i boljem doziranju. Temperatura disk kočnice doseže i do 500 C te su stoga prednji diskovi kočnice često samoventilirajući.
Kod direktnog ubrizgavanja se gorivo vozila direktno ubrizgava u klip. To optimira proces sagorijevanja i smanjuje potrošnju goriva.
Mjenjač s dvostrukom spojkom. Najmlađi rezultat razvoja izrade mjenjača Volkswagena predstavlja mjenjač s dvostrukom spojkom DSG. Potpuno automatski 6-stupanjski mjenjač odlikuje se promjenom stupnjeva prijenosa bez prekida vučne sile. Time se promjene odvijaju posebno nježno i jedva primjetno za putnike. Mjenjač raspolaže dvjema mokrim spojkama, koje preko dva pogonska vratila služe jedna za 1., 3., 5. i stupanj za vožnju unatrag (spojka 1) a druga za 2., 4. i 6. (spojka 2). Kod postupka promjene stupnja prijenosa se sljedeći stupanj već unaprijed odabere, ali se ne spoji. Onda se u roku od tri do četiri stotinke sekunde otvori jedna spojka, dok se druga zatvori. Na taj način se postupak promjene odvija neprimjetno za vozača i bez ikakvog prekida vučne sile.
Inteligentnom upravljačkom elektronikom se, ovisno o načinu vožnje, u odnosu na 6-stupanjski ručni mjenjač može realizirati ušteda goriva do 10 posto.
Vozač se DSG-om može služiti ručno ili automatski. U automatik-modusu na rasplaganju osim odmjereno komfornog postava stoji i naglašeno sportski program. Ručno mijenjanje je moguće ili preko uključnih tipki na kolu upravljača ili preko ručice mjenjača.
Uz pomoć električnog servo upravljača (EPAS = Electronic Power Assisted Steering) snaga potrebna za upravljanje automatski se prilagođava brzini automobila. Pri malim brzinama, npr. prilikom parkiranja, bit će potreban razmjerno malen napor za okretanje upravljača, dok u području većih brzina sustav daje manju podršku upravljaču, čime se povećava stabilnost držanja smjera na autocesti. EPAS osim toga pomaže smanjenju potrošnje goriva i emisije CO2.
Electronic Stability Program. Elektronički program stabilnosti. ESP automatski stabilizira vozilo u opasnim situacijama pojedinačnim kočenjem svakog kotača i smanjenjem okretnog momenta, ako je potrebno. Rabi mnogo senzora kojima mjeri brzinu vrtnje kotača, upravljački kut i okretanje vozila oko okomite osi.
Elektronska preraspodjela sile kočenja. Kod vozila s prednjim pogonom je prednji dio vozila teži od stražnjeg dijela, tako da se prilikom kočenja težište vozila prebacuje naprijed. Pritom postoji opasnost blokiranja stražnjih kotača uslijed slabijeg prilijeganja na podlogu. Preraspodjelnik sile kočenja to sprječava i preraspodjeljuje silu kočenja na osovine prema potrebi.
Elektronska blokada diferencijala. Definirana sila kočenja koči kotač koji proklizava prilikom pokretanja vozila. Pritom se pogonski moment prebacuje na kotač koji bolje prianja.
Sprječava korištenje vozila neovlaštenom osobama. Prilikom paljenja uslijedi usklađivanje podataka između ključa i upravljačkog uređaja. Ispravnost potvrđuje svjetlo na kontrolnoj lampici u trajanju od nekoliko sekundi. Ukoliko je korišten neovlašten (npr. pogrešan ključ) kontrolna lampica svjetli konstantno. Vozilo se ne može upaliti.
European On Board dijagnoza. Provjerava funkcije motora vezano uz ispušne plinove i prepoznaje greške na uređaju za paljenje i katalizatoru.
Elektronička blokada diferencijala. Elektronička blokada diferencijala omogućuje ravnomjerno i udobno kretanje na različitim površinama kolnika. Ako jedan kotač provrti, onda ga elektronička blokada diferencija ciljano zablokira i skrbi za prijenos snage na kotač koji bolje prianja. Elektronička blokada diferencijala smanjuje trošenje guma i radi do cca 40 km/h. Ona je sastavni dio elektroničkog programa stabilizacije (ESP) i regulacije proklizavanja pogona (ASR).
Elektronička raspodjela sile kočenja. Kod svakog vozila se prilikom aktiviranja kočnica točka težišta vozila premješta prema naprijed. Time nastaje opasnost da stražnji kotači prije zablokiraju zbog niže vuče. Elektronička raspodjela sile kočenja (EBV) preko magnetnih ventila u ABS-jedinici regulira silu kočenja za stražnje kotače i tako skrbi za maksimalnu snagu kočenja na stražnjoj i prednjoj osovini te pod normalnim uvjetima sprječava da stražnji dio vozila isklizne zbog prejako zakočenih stražnjih kotača.
Funkcija elektroničke raspodjele sile kočenja je sadržana u funkciji ABS. EBV-radno područje završava u onom trenutku kad započne ABS-regulacija
Euro NCAP (New Car Assessment Programme = program za ocjenu pasivne sigurnosti novih vozila) danas vrijedi kao jedno od najvažnjih mjerila za pasivnu sigurnost vozila. On kod offset-sudara postavlja još strože zahtjeve nego EU-zakon koji vrijedi od listopada 1998.g. Brzina sudara je povećana sa 56 km/h (zakon) na 64 km/h (Euro NCAP), što odgovara energiji sudara većoj za preko 30 posto.
Euro NCAP između ostalog organiziraju engleski i švedski prometni organi vlasti, internacionalni automobilski savez FIA, ADAC te drugi europski automobilski klubovi.
Elektronička parkirna kočnica (EPB) zamjenjuje uobičajenu ručnu kočnicu, pa više nema konvencionalne ručice ručne kočnice. Time između prednjih sjedala nastaje više mjesta za odlaganje. Elektronička parkirna kočnica preko dva elektromotra s mjenjačem djeluje na stražnje disk kočnice. Mehanički elementi su pritom napravljeni tako da parkirano vozilo sigurno drže na mjestu i onda kad nestane struje u vozilu. Kontrolne lampice u kombiinstrumentu te u tipkama signaliziraju da li je parkirna kočnica aktivirana. Jednako tako se radnim zvukom EPB-a daje na znanje da se kočnica zatvara.
Elektronička parkirna kočnica pored jednostavnog rukovanja preko jedne velike tipke nudi i razne dodatne funkcije koje služe udobnosti i sigurnosti. Tako dinamička pomoć pri kretanju čini ručno isključivanje parkirne kočnice suvišnim, dovoljno je da vozač krene - EPB se automatski otvara.
Kompozitni materijal koji se sastoji od sićušnih staklenih vlakana, međusobno čvrsto povezanih.
Pomoću aktivnog ugljika smanjuje mirise i plinovite štetne tvari, koje bi preko ventilacije mogle ući u unutrašnjost vozila. Plinovite tvari se vežu ili kemijski mijenjaju na površini aktivnog ugljika. Tako se npr. štetan ozon mijenja u visokom postotku u neštetan kisik.
Pročišćava motorno ulje onečišćeno uporabom. Prilikom svake izmjene motornog ulja se uz dotrajalo ulje zamjenjuje i filtar za ulje.
Grand Tourismo Injection
Volkswagenova sportska verzija automobila. Prvi put korištena na Golfu.
Prototip pogonskog sustava. Gorivna ćelija stvara električnu energiju spajanjem kisika i vodika. Jedini je nusproizvod vodena para.
Gear Shift Indicator (Indikator promjene stupnja prijenosa).
Pomaže vozaču koji je odabrao ekonomičan način vožnje da odabere optimalan stupanj prijenosa, što omogućava najnižu moguću potrošnju i emisiju CO2. On se pojavljuje u obliku okomite strelice koja sugerira vozaču prebacivanje u veći stupanj prijenosa. Vozač može izabrati da li će slijediti upute sistema ili ne.
Najbolji stupanj prijenosa, ili « traženi stupanj prijenosa » definiran je u ovisnosti od više parametara.
-prema brzini vozila
-postojećem stupnju prijenosa
-temperaturi i broju okretaja motora
-stilu vožnje
Strelica ostaje upaljena sve dok vozač slijedi upute.
PSA-ova varijacija TDI motora.
(homogeneous charge compression ignition) - sustav unutarnjeg izgaranja smjese goriva/zraka u cilindru/komori za izgaranje kod kojega predgrijavanjem dolazi do samozapaljenja smjese.
Preko hladnjaka sustav za hlađenje odvodi toplinu motora.
Integrated Control System, elektronski sistem kontrole svih bitnih parametara rada motora, prvi put korišten 1996 u Alfi Romeu.
Sustav u kojem se benzin ili dizel ubrizgavaju izravno u cilindar motora umjesto u komoru ili granu za predizgaranje. Izravno ubrizgavanje omogućuje učinkovitije izgaranje goriva uz nižu potrošnju i manju emisiju plinova.
Svjetski organizirana radna grupa ISO (međunarodna organizacija za standardizaciju) sastoji se od inženjera za osobna vozila i proizvođača vozila kao i istraživača te je razvila univerzalni uređaj za pričvršćivanje dječjih sjedalica pod imenom "Isofix". Taj normirani sustav omogućava sigurnu i laku montažu dječje sjedalice i smanjuje rizik od ozljeda prilikom nesreće. Između stražnjeg naslona i sjedala nalaze se na vanjskim sjedalima po dvije pričvrsnice za pričvršćenje dječjeg sjedala s Isofix-sustavom. Pomoću tog sustava mogu se brzo, jednostavno i sigurno montirati dječja sjedala.
Ispitivanja otpornosti vozila na sudare prilikom razvijanja novih vozila služi za spoznavanje optimalne zaštite putnika. Pritom je cilj kako poboljšati sigurnost putnika u vozilu smanjenjem sila koje nastaju prilikom sudara tako i smanjiti opasnost ozljeđivanja sudionika u nesreći koji nisu u vozilu (pješaka npr.). Primjer: Euro-NCAP-ispitivanje otpornosti vozila na sudare (program u kojem se ispituju vozila u bočnim i frontalnim sudarima uzimajući u obzir sigurnost djece i pješaka.
UniJet Turbo Diesel, sistem izravnog ubrizgavanja diesel goriva, prvi put korišten 1997. u Alfi Romeu 156.
Većina proizvođača automobila daje jamstvo na kvalitetu i besprijekornu funkciju svojih vozila. Jamstvo skrbi za to da se kvar na vozilu otkloni bez dodatnih troškova za kupca.
Konjska snaga, mjerna jedinica za snagu vozila (1 KS -0,735 kW).
kilowat, mjerna jedinica za snagu vozila (1 kW -1,36 KS).
Kočni sustav kod kojeg čeljusti u svakom kotaču pritišću par kočnih pločica na disk te tako zaustavljaju vozilo.
Kočni sustav u kojem hidraulički cilindar pritišće par kočnih obloga na unutarnju površinu kočnog bubnja, odnosno metalnog cilindra, kako bi se vozilo zaustavilo.
Pogonsko vratilo. U vozilu sa stražnjim pogonom prenosi snagu iz prijenosnog sustava na diferencijal.
Žarulja koja stvara svjetlo električnim lukom i simulira danju svjetlost. Premda je snažnija od klasičnih halogenih žarulja, što omogućuje bolju vidljivost, troši manje energije.
2,5 puta povećavaju snagu svjetla. Dugi vijek trajanja. Prvenstveno bolje osvjetljavaju rubno područje podloge. Kod vozila sa ksenon - svjetlima automatski se namješta duljina snopa svjetla.
U općenitoj jezičnoj upotrebi se sa "Kat" označava kompletan sustav katalitičkog pročišćavanja ispušnih plinova u motornim vozilima. On sadrži djelotvoran kemijski katalitički materijal (najčešće plemenite metale kao što su platina i rodij), keramički ili metalni noseći materijal, kućište i, ovisno o konstrukciji, različite regulacijske naprave za upravljanje procesom.Ovisno o konstrukciji katalizator oksidira ugljični monoksid u ugljični dioksid, ugljikovodike u ugljični dioksid i vodu i/ili smanjuje razinu dušičnih oksida u plin dušika i kisika. Djelotvorni katalizatori smanjuju štetne tvari u ispušnom plinu za do 90 posto. U automobilima se koriste trostazni katalizatori (benzinski motori) i oksidacijski katalizatori (dizelski motori) - ovisno o motoru sa do dva glavna katalizatora i četiri pretkatalizatora.
Low Emission Vehicle, vozila s malom količinom ispuha štetnih tvari (CO do 0,5g; CO2 do 0,3g; 0,05g čađe za diesel motore.)
Sustav LCA (Lane Change Assist) upozorava na vozilo koje se nalazi u mrtvom kutu ili na vozilo koje se približava takvom brzinom da u tom trenutku nije sigurno promijeniti voznu traku. Sustav se aktivira pri uključivanju pokazivača smjera i upozorava trepčućim svjetlom i alarmom.
Neovisan višezglobni ovjes koji se prilagođava uvjetima na cesti te uvjetima vožnje na način da korigira i traži najoptimalniji položaj pojedinog kotača u određenom trenutku.
Ovjes koji u istoj jedinici spaja amortizere i opruge.
Udaljenost između središta prednje i stražnje osovine. Dugi međuosovinski razmak obično omogućuje veći prostor u kabini.
Memory funkcija pruža mogućnost individualnog namještanja sjedala i zrcala i pohranjivanje tih podataka. Maksimalno tri osobe mogu pohraniti svoje podatke na tri memory-tipke. Sjedalo i zrcala se tako mogu automatski dovesti u pohranjenu poziciju prilikom zamjene vozača.
Mjeri broj okretaja motora (okretaj u minuti). Pritom bi broj okretaja motora trebao ostati uvijek u zelenom području te nikada ne dospjeti u crveno područje. Prijevremeno prebacivanje u višu brzinu štedi gorivo i smanjuje bučnost.
Multipoint injection. Ubrizgavanje goriva na način da svaki ventil motora dobiva gorivo preko vlastite brizgaljke. To dovodi do optimalne snage motora i ujedno smanjenje potrošnje goriva.
Regulacija vučnog momenta motora. Označava svaku funkciju integriranu u sustav za nadziranje trakcije (TCS). Ako na zaleđenoj podlozi naglo smanjite gas ili prebacujete u niži stupanj prijenosa, pogonski kotači počnu proklizavati. MSR reagira preko senzora ABS-a i stabilizira vožnju ciljanim povećavanjem broja okretaja motora.
Sistem za satelitsko navođenje vozila, uz određivanje lokacije vozila preko GPSa i umetanje CD ROMa s kartom pojedinog grada, daje izravne glasovne upute vozaču sve do željenog cilja.
Nissanov sustav pomoći pri kočenju. Pojačava pritisak na kočnice, što omogućuje brže zaustavljanje vozila u iznenadnim situacijama. Sustav mjeri snagu kojom vozač pritišće papučicu kočnice. Nakon što snaga prijeđe određenu vrijednost, sustav primjenjuje najveću snagu kako bi maksimalno skratio zaustavnu udaljenost. "N" u nazivu označava Nissan.
Teret koji vozilo može ponijeti, ne računajući putnike i gorivo.
Omogućava vozaču namještanje kola upravljača po visini i dubini prema potrebi.
Najvažnija zadaća naslona za glavu je zaustavljanje glave prilikom stražnjih ili frontalnih udaraca. To svojstvo čini preduvjet da se vratna kralježnica zaštiti od istezanja. Nasloni za glavu namjestivi su po visini i kutu nagiba.
Primjer Oldtimer klub - klub koji okuplja ljubitelje i vlasnike starijih automobila.
Dio vozila koji spaja kotače s okvirom i određuje upravljivost te vozna svojstva. Većina ovjesa sastoji se od spiralnih ili lisnatih opruga, amortizera, stabilizatora i sustava spona.
Snaga vrtnje koju stvori motor. Ubrzanje koje vozač osjeća rezultat je okretnog momenta.
Nikolaus August Otto konstruirao je 1876. godine prvi četverotaktni motor na svijetu za tvornicu plinskih motora Deutz - nepomičan jednocilindričan motor. Princip četverotaktnog motora bio je izumio već 1861. godine.
Oktanski broj daje informaciju o otpornosti goriva na "detonaciju". On se određuje prema ROZ (Research-Oktanzahl) pod određenim ispitnim uvjetima s točno definiranim ispitnim motorima. Normalni benzin sa 91 ROZ ima najniži oktanski broj, superbenzin ima 95 ROZ, Super Plus je sa 98 ROZ na gornjem kraju. Što je oktanski broj viši, utoliko je viša temperatura samozapaljenja kod benzinskih goriva, te je utoliko manja sklonost detoniranju pri sagorijevanju (benzin 450-550 °C, Super 480-700 °C temperatura samozapaljenja).
Sistem za pomoć pri parkiranju, pomoću senzora na prednjem i stražnjem dijelu vozila, zvučnim ili vizualnim signalima daje se na znanje vozaču udaljenost od prepreke.
Sigurnosne značajke koje štite putnike u slučaju nesreće.
Senzori u braniku koji prepoznaju prepreke na udaljenosti do 1,5 m iza vozila i emitiraju isprekidani signal kojim upozoravaju vozača na preostali prostor. Signal postaje stalan kad je prepreka bliže od 30 cm. Stražnja kamera prikazuje što se nalazi iza vozila.
Automatska raspodjela pogonske snage vozila na sva četiri kotača. Ta raspodjela je optimalno prilagođena vožnji i određenim uvjetima podloge. Pogon na sve kotače omogućava pogon i u najtežim uvjetima i na ekstremnim usponima. Kod sportskih vozila pogon na sve kotače optimira prijenos sile i stabilnost vožnje.
Potpuno pocinčanje trajno štiti karoseriju od prohrđavanja. Pritom se najčešće koristi galvanizacijsko pocinčavanje: metalna kada pritom tvori pozitivnu elektrodu, a metal koji se obrađuje negativnu. U kadi se nalazi tekućina obogaćena cinkovim ionima koja provodi struju. Prilikom dovođenja struje, cink se taloži na limu kao trajni, zaštitni sloj protiv hrđe.
Propisana je u trenutno važećoj normi 93/116/EG - gradska, vangradska i ukupna potrošnja tvore osnovu za NOVA-u - doprinos normiranju potrošnje, što je veća potrošnja - to više NOVA-e. Na potrošnju vozila utječe više faktora: uvjeti vožnje (temperatura zraka, pritisak); brzina; vrsta podloge; vožnja kratkih udaljenosti, u gradu, van grada i na autoputu; način vožnje; namještenost motora tj. sustava za gorivo; gume i tlak zraka u gumama; dodatna oprema (klima-uređaj, i sl.).
Prijenos snage motora samo preko prednje osovine vozila.
Prethodno zagrijavanje zraka u komori izgaranja kod dizel motora. Potrebno na niskim temperaturama. Kod vozila mlađeg godišta proizvodnje kraće je vrijeme "predpaljenje". Vrijeme potrebno za "predpaljenje" prikazuje se kontrolnim svjetlom.
Putno računalo preko prikaza u instrumentnoj ploči kontinuirano informira vozača o trenutačnoj ili prosječnoj potrošnji goriva. Iz tih informacija putno računalo izračunava i preostali put, koji je moguće preći sa trenutno raspoloživim gorivom. S tim podacima vozač dobiva važne polazne točke za najefikasniji mogući i glede goriva štedljiv način vožnje. Također se mogu prikazati dodatni podaci o prosječnoj brzini ili ukupnom vremenu provedenom u vožnji.
Središnje krovno ojačanje na cabrio vozilima, ugrađuje se zbog sigurnosti vozača pri eventualnom prevrtanju vozila na krov.
Motor s rotirajućim klipom je puno manji i lakši od usporedivog uobičajenog klipnog motora. Svi se rotirajući dijelovi okreću u istom smjeru, nema gibanja klipa gore-dolje kao i gornje mrtve točke s promjenom smjera (ubrzanje i usporenje klipa).
Tijekom sagorijevanja okreću se dva rotora koji su odmaknuto smješteni jedan prema drugom. Nadalje, to smanjuje štetne vibracije i omogućava više brojeve okretaja i harmonično razvijanje snage. Stoga što motor s rotirajućim klipom RENESIS ima samo tri pokretna dijela - u usporedbi s najmanje 40 kod običnih motora - on proizvodi snagu nevjerojatno brzo i meko. I to bez kompresora ili turbinskog punjača.
Kod motora s rotirajućim klipom RENESIS ubrzanje je stalno, a snaga se razvija kontinuirano i snažno.
Dio pogonskog sklopa na vozilima s integralnim pogonom. Kad se uključi pogon na sve kotače, šalje snagu na prednje kotače.
Ručno ili automatski regulira dužinu svjetlosnog snopa glavnih svjetala ovisno o natovarenosti vozila. Automatska regulacija kod vozila sa ksenon svjetlima.
Motori sa unutarnjim sagorijevanjem rade, poput svih pogonskih strojeva, na određenom broju okretaja, koji je ograničen brojem okretaja praznog hoda i maksimalnim brojem okretaja (područje broja okretaja). Maksimalna snaga i maksimalni okretni moment na raspolaganju je tek u nekim područjima broja okretaja, te je stoga potrebna modifikacija preko mjenjača. Takvi ručni mjenjači imaju većinom 5 ili 6 stupnja prijenosa kod osobnih vozila.
Sport Utility Vehicle, u slobodnom prijevodu: vozilo za sport i zabavu, vozila koja su hibrid terenaca, karavana, jednovolumena i luksuznih automobila. Predstavnici: Honda CR-V, Toyota.
Dio pogonskog sklopa koji povezuje motor s ručnim mjenjačem, a služi za odvajanje prijenosa od motora radi promjene prijenosnog stupnja. Vozač mijenja brzine pritiskom na papučicu spojke.
Žičane opruge spiralnog oblika. Spiralne opruge rabe se u ovjesima mnogih vozila.
Sustav upravljanja koji rabi električnu ili hidrauličku pomoć kako bi vozaču olakšao upravljanje.
Odvode toplinu koja nastaje procesom kočenja i time povećavaju snagu kočenja.
Sustav ubrizgavanja dizel goriva - usisni dizel
Akustičnim signalima pomaže vozaču prilikom uprakiravanja unatrag. Što je udaljenost do prepreke veća, to je brži akustični signal.
Proizvodi iskru koja pali ubrizganu smjesu goriva i zraka te time pokreće motor.
Poboljšavaju osvijetljenost podloge u uvjetima difuznog svjetla.
Senzor za kišu u intervalnom stupnju automatski regulira učestalost brisanja brisača ovisno o intenzitetu kiše.
Senzor je smješten u stopici unutarnjeg zrcala. On se sastoji od više infracrvenih svijetlećih dioda i jedne centralno smještene fotodiode. Svjetlo koje odašilju svijetleće diode vjetrobransko staklo reflektira na fotosenzor. Što se više kapljica vode nalazi na vjetrobranskom staklu, to manje svjetla senzor prima. Ta informacija se šalje elektronskom procesoru, koji na to odgovarajuće prilagođava frekvenciju brisanja brisača. Dodatno se osjetljivost senzora može individualno prilagoditi preko jednog prekidača. Senzor za kišu je napravljen tako da njegovu funkciju ne pogoršavaju niti mala oštećenja, prljavština ni starenje vjetrobranskog stakla.
Komfor i sigurnost su prednosti senzora za kišu. Vozač se potpuno i sasvim može koncentrirati na događanja u prometu, a da ne mora regulirati frekvenciju brisanja. To je značajan dobitak na sigurnosti, posebice kad se vidljivost iznenada smanji, kao npr. prilikom pretjecanja kamiona na mokrom kolniku.
Turbo Diesel Injection, diesel motor s turbinskim prednabijanjem i izravnim ubrizgavanjem goriva, danas najrasprostranjenija verzija diesel motora. Originalno Audijev naziv.
Tip vozila prema obliku i stilu njegove karoserije, npr. sportski automobil, terenski automobil itd.
Skraćeni naziv za turbopunjač, rotacijski kompresor ili pumpu pogonjene ispušnim plinovima. Turbo uvodi više zraka u cilindre motora, omogućujući mu da izgarava više goriva i stvara veću snagu.
Ovaj mjenjač omogućava ne samo klasično automatsko mijenjanje stupnjeva prijenosa već i ručno. Pritom tiptroni-mjenjač pruža dvije mogućnosti. U lijevom dijelu - klasičan automatski mjenjač. U desnom dijelu - mijenjanje preko tipki radi individualnog mijenjanja višeg ili nižeg stupnja prijenosa.
Preko elektronike motora automatski održava brzinu veću od 30 km/h zadanu od vozača, a da vozač ne mora pritiskati papučicu gasa. Tempomatom se rukuje preko pomične sklopke i tipke na lijevoj multifunkcionalnoj sklopki. Ukoliko je stvarna brzina vožnje manja od zadane brzine pohranjene u tempomatu, automatski se doda više gasa dok se ne postigne pohranjena brzina.
Općenit naziv za reagiranje i ponašanje vozila na cesti.
Omogućava korištenje mobitela za vrijeme vožnje. Telefoniranje mobitelom za vrijeme vožnje bez uređaja za telefoniranje bez slušalice je zakonski zabranjeno i korištenje uređaja za telefoniranje bez slušalice je nužno propisano. Ona omogućava vozaču da drži obje ruke na kolu upravljača.
Motor oznaka za motor sa šest cilindara postavljenih u obliku slova V. Postoje i V5, V8, V10, V12 te V16 motori.
Oznaka za motor s dvanaest cilindara postavljenih u obliku slova W, tj. VAG-ova kombinacija dvaju V6 motora.
Veliki broj cilindara i kompaktan način izrade. Kod W-motora se dva V-redna ogranka, koji stoje jedan prema drugom pod kutom od 72 stupnja, sastavljaju u jedan motor.
Cilindri jednog ogranka su raspoređeni u kutu od 15 stupnjeva. Spoje li se jedan s drugim dva VR6-ogranka, koji su u usporedbi s jednim čistim V-motorom manja i uža konstrukcija, nastaje W12-motor. Cilindri rade preko vrlo uskih klipnjača na ekstremno kratkom i laganom koljenastom vratilu. Jedno od obilježja W-motora jest njegova izuzetno kompaktna konstrukcija, koja za posljedicu ima uštedu u materijalu i težini. Jedan W12-motor se odlukuje manjim dimenzijama nego obični V8.
Sigurnosni sustav koji treba spriječiti udarac glavom o upravljač ili instrument-ploču prilikom nezgode (frontalni, ukošeni ili bočni udarac) pomoću napuhavanja "zračnog jastuka" koji ujedno štiti i gornji dio tijela. Zračni jastuk se aktivira pri brzinama iznad 25 km/h. Pri manjim brzinama se zračni jastuk ne aktivira. Osjetnici na vozilu mjere mjesto udarca i aktiviraju potreban zračni jastuk (kod bočnog udarca, samo bočne zračne jastuke).
This policy contains information about your privacy. By posting, you are declaring that you understand this policy:
This policy is subject to change at any time and without notice.
These terms and conditions contain rules about posting comments. By submitting a comment, you are declaring that you agree with these rules:
Failure to comply with these rules may result in being banned from submitting further comments.
These terms and conditions are subject to change at any time and without notice.
Komentari