Svakodnevno me pitaju: "Koja je razlika između dizela i benzinca ?"
Slijedi pitanje: "Zašto se benzinac često gasi ?"
Teško je dati kratak i jednostavan odgovor. Ipak vrijedi pokušati.
Svakodnevno me pitaju: "Koja je razlika između dizela i benzinca ?"
Slijedi pitanje: "Zašto se benzinac često gasi ?"
Teško je dati kratak i jednostavan odgovor. Ipak vrijedi pokušati.
Sigurno je glavna razlika u vrsti pogonskog goriva - motori se zbog toga razlikuju - a kao posljedica razlike u motorima pojavljuju se razlike u :
Cijeni auta - dizel je skuplji 10 - 20 posto.
Cijeni goriva - dizel je nešto jeftiniji.
Potrošnji goriva - dizel nešto manje troši.
Okretnom momentu - sa dizelom se laše krene i jači je kod nižeg broja okretaja, a benzinac bolje prima gas i lakše dođe do većeg boja okretaja, a sa time i do snage.
Buci - benzinac je tiši.
Okretajima motora - dizel se sporije vrti.
Zapremini motora - tzv. koliko kubika
Težini - benzinac je lakši.
Dugovječnosti - dizeli zbog vrste goriva i manjeg broja okretaja mogu napaviti više kilometara - nafta je sama po sebi ulje dok je benzin suh, a klip u cilindru napravi manji ukupan put.
Pogledajte animaciju rada motora i prostor iznad klipa.
Da bi motor radio u taj prostor moramo dovesti gorivo i zrak.
To gorivo moramo zapaliti da bi došlo do ekplozije.
Eksplozija goriva stvara jaki pritisak (kompresiju) i gura klip prema dolje.
Ali kako zapaliti gorivo ?
Dizel gorivo se pali zbog pitiska u cilindru kad klip ide prema gore i dosegne najvišu točku. Odgovara mu sposobnost da se sam zapali usljed visokog pritiska. Ta sposobnost se naziva cetanski broj.
Benzisko gorivo pali iskra iz sjećice. Pogledajte desnu sliku. Benzinu ne odgovara da se zbog pritiska samo zapali. Međutim to se može dogoditi i pritom se mogu čuti eksplozije iz auspuha i lupanje u motoru. Da se to ne dogodi benzinu se dodaje antidetonator. Sposobnost benzina da izdrži kompresiju u cilindru, a da se pritom ne samozapali i detonira zovemo oktanski broj. Nekad je benzinu kao antidetonator dodavano olovo, a danas se umjesto olova koriste razni aditivi (bezolovno gorivo).
Zbog velikog okretnog momenta motora - to znači da je na malom broju okretaja jak.
Možemo ga usporediti sa traktorom. Većina takvih i sličnih vozila su na dizel pogon - traktor, kamion, lokomotiva, brod, autobus, tenk itd.
I nakon dizela dođemo na benzinca. I on se gasi i gasi. U čemu je problem ?
Osnovni problem je u nepreciznom i nedovoljnom zadržavanju papučice kuplunga u točki spajanja.
Drugi problem je u dodavanju gasa.
Iskoristili smo blagodati dizela i nismo naučili točno i dovoljno dugo zadržati papučicu u točki spajanja. Nismo ni naučili dodati dovoljno gasa.
Ipak postoji rješenje. Ako vozite dizela, npr. u autoškoli i prelazite na benzinca, u autoškoli, dok traje obuka precizirajte rad sa kuplungom i nikako nemojte kretati bez gasa. Ako je kuplung u autoškoli na dizelu za 5, na benzincu će biti za tri, a ako je kuplung u autoškoli za tri na benzincu će biti za jedan.
This policy contains information about your privacy. By posting, you are declaring that you understand this policy:
This policy is subject to change at any time and without notice.
These terms and conditions contain rules about posting comments. By submitting a comment, you are declaring that you agree with these rules:
Failure to comply with these rules may result in being banned from submitting further comments.
These terms and conditions are subject to change at any time and without notice.
Komentari